Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

2019! Een goed begin is het halve werk

januari 22, 2019 • Uncategorized

Het nieuwe jaar is begonnen en dat betekent dat er weer goede voornemens zijn gemaakt. Misschien is jouw goede voornemen om aan de slag te gaan met een gezonde leefstijl.
Maar, wat is precies een gezonde leefstijl? Wat heeft bijvoorbeeld invloed op het verhogen van het risico op hart- en vaatziekten? Naast het stoppen met roken zijn er drie belangrijke pijlers bij een gezonde leefstijl: verminderen van stress, gezonde voeding en bewegen.

Stress
Gezonde spanning zorgt ervoor dat je beter oplet en sneller kunt reageren, zoals bijvoorbeeld bij een toets. Je ademhaling, hartslag en bloeddruk gaan omhoog. Bij ongezonde spanning houdt het gespannen gevoel langer aan en kun je sneller moe, geïrriteerd of somber raken. Ook kun je er slechter door gaan slapen. Daarnaast verhoogd het hebben van langdurige stress het risico op het krijgen van hart- en vaatziekten. Herken je dit? Probeer er dan iets aan te doen! Op thuisarts.nl vindt je tips over hoe je stress kunt verminderen. Als het je niet lukt om de ongezonde spanning onder controle te krijgen kun je uiteraard contact opnemen met de huisartsenpraktijk.

Voeding
Met gezonde voeding kun je de kans op het krijgen van diabetes en hart- en vaatziekten verkleinen. In Nederland gaan we steeds bewuster met onze voeding om en zien steeds meer hypes rondom voeding voorbij komen in de media. Maar hoe weet je nu wat goed voor je is?
Het is goed om afwisselend te eten. Probeer een keer in de week vis (het liefst vette) te eten en eet wekelijks peulvruchten. Een tussendoortje is prima, maar probeer dit niet te vaak te doen. Neem, naast 3 maaltijden per dag, maximaal 4 tussendoortjes. Kies hierbij voor een gezond tussendoortje, zoals bijvoorbeeld een stuk fruit, groente of een handje ongezouten noten.
Op de website van het voedingscentrum (voedingscentrum.nl) en op thuisarts.nl kun je aanvullende informatie, tips en recepten vinden waarmee je jouw voeding kunt aanpassen.

Beweging
Naast gezonde voeding, weinig stress en niet roken, zorgt ook bewegen voor een kleiner risico op het krijgen van hart- en vaatziekten. Ook verkleint bewegen het risico op diabetes en kan het depressieve klachten en angst verminderen. Op de site van de hartstichting (hartstichting.nl) kun je meer lezen over gezond bewegen.
Probeer minimaal 2,5 uur per week actief te zijn. Heb je overgewicht? Dan is het goed om elke dag minimaal een half uur te bewegen. Hiervoor hoef je niet perse naar de sportschool, je kunt ook denken aan stevig wandelen, fietsen, dansen of zwemmen. Kies vooral iets wat je leuk vindt!
Doe, naast ‘gewoon’ bewegen, 2 keer per week oefeningen die je spieren en botten versterken, bijvoorbeeld krachttraining of traplopen. Het is vooral belangrijk dat je niet te lang stilzit. Pak wat vaker de fiets voor het doen van kleine boodschappen, neem de trap in plaats van de lift of haal een keer extra koffie voor je collega’s!

We hopen dat je met de adviezen die we hier net geschetst hebben al een heel eind komt met je goede voornemens!

Start preventie spreekuur hart- en vaatziekten
Vanaf deze maand start Marion Eikelboom, doktersassistente, met haar preventie spreekuur hart- en vaatziekten, dit is op maandag en vrijdag. Marion zal een aantal vragen stellen en eenvoudig lichamelijk onderzoek doen. Om je risico in kaart te brengen is bloedonderzoek op onder andere glucose (suiker) belangrijk. Als de laboratorium uitslagen binnen zijn overlegd Marion met Chris Volkers, de praktijkverpleegkundige somatiek, of met Marloes Beumer of Marieke Schoenmakers, je huisartsen. Tijdens de vervolgafspraak met Marion bespreek je het risico op hart- en vaatziekten en komt het leefstijladvies aan bod.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *